29.01.2020

Вирішення питання щодо зняття танкера «Delfi» з мілини в районі пляжу «Дельфін» (Одеса) та недопущенням забруднення довкілля в акваторії Чорного моря

22.11.2019 танкер «Делфі» зазнав аварії в акваторії Чорного моря м. Одеси, де його було винесено хвилями на мілину в районі пляжу «Дельфин».

Згідно Кодексу Торговельного мореплавства обов’язок щодо підняття затонулого судна покладено на судновласника. Процедура виглядає наступним чином:

1. Власник майна, що затонуло, якщо він має намір підняти це майно, повинен повідомити про це капітана найближчого морського порту.

2. Капітан морського порту за погодженням із заінтересованими державними органами встановлює достатній за обставинами строк для підняття майна, порядок проведення цих робіт і доводить це до відома власника майна та адміністрації морського порту.

3. У тих випадках, коли майно, що затонуло, створює перешкоду судноплавству, морським промислам, гідротехнічним або іншим роботам, загрозу життю або здоров'ю людей чи забруднення навколишнього природного середовища, власник зобов'язаний негайно повідомити про те, що сталося, капітана найближчого морського порту і на вимогу останнього віддалити або знищити це майно у встановлений капітаном термін.

4. Якщо майно, що затонуло, становить безпосередню загрозу безпеці судноплавства, життю чи здоров'ю людей, забрудненню навколишнього природного середовища, а власник майна, що затонуло, не піднімає його у термін, встановлений капітаном морського порту, згідно з цією статтею, адміністрація морського порту має право за рахунок власника затонулого майна вжити необхідних заходів до його негайного підняття, а при необхідності - до його знищення або віддалення іншим способом.

Отже, згідно законодавства питання може бути вирішено в рамках трикутника: власник судна, Адміністрація морських портів України (АМПУ), капітан морського порту. Проте ситуація ускладнюється незлагодженістю їх дій та можливими фінансовими витратами (у разі якщо власник відмовиться відшкодовувати витрати за підняття судна).

З метою координації дій усіх зацікавлених суб’єктів головою Одеської обласної державної адміністрації, Максимом  Куцим, проведені чисельні робочі засідання, напрацьовано порядок і послідовність дій.  Проте прийняття рішення та фактичне виконання заходів відноситься до компетенції вищезазначеного трикутника.

Наразі рятувальною службою проведені підводні обстеження технічного стану судна та встановлено пробоїни обох бортів судна. Враховуючи що відомостей для розробки порядку підняття судна і встановлення строків достатньо,  головою Одеської обласної державної адміністрації направлено лист-вимогу капітану морського порту щодо виконання повноважень, передбачених діючим законодавством України.

В свою чергу, Департаментом екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації направлено запити та отримано від Державної екологічної інспекції Кримсько-чорноморського округу  інформацію про результати вимірювань води на вміст паливно-мастильних матеріалів та інших забруднювачів (скан копії протоколів розміщено на сайті Департаменту для вільного перегляду громадян), направлено лист до комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій обласної державної адміністрації із зазначенням потенційних загроз для довкілля та життя і здоров’я людей.

Найближчим часом буде прийнято рішення щодо строків та порядку підняття судна.

 

 

Протоколи лабораторних досліджень Частина 1

Протоколи лабораторних досліджень Частина 2